Elak Sembelit Semasa Berpantang

SEMBELIT?

SUKAR BUANG AIR BESAR?


Dua-dua persoalan di atas memang selalu terjadi kepada ibu yang berpantang selepas melahirkan.

Malah ada yang lebih seminggu tidak membuang dengan alasan takut jahitan terkoyak semula.

Saya dah 3 kali melahirkan, anda rasa apa yang terjadi pada saya?

FOBIA???

TIDAK SAMA SEKALI


Anak pertama bersalin secara bedah : Saya tiada masalah untuk membuang air besar. Saya amalkan makan buah oren, sayur sawi pahit dan ikan haruan hari2 untuk pastikan luka bedah cepat baik. (Tiada jamu dan supplemen)

Anak ke-2 : Normal. (Shaklee) : Tiada Sembelit

Anak ke-3 : Normal. (Shaklee) : Tiada Sembelit

NAK TAU MACAM MANA SAYA ELAK SEMBELIT SEMASA BERPANTANG?



INILAH RAHSIANYA

set berpantang shaklee

JOM KITA CEK DULU KENAPA SEMBELIT TERJADI

1) Jumlah progesteron yang tinggi mungkin telah menyebabkan sedikit sebanyak sembelit semasa hamil.
2) Sistem pencernaan berfungsi dengan lebih perlahan semasa proses kelahiran.
3) Ubat yang diberi untuk kelegaan sakit semasa proses kelahiran, seperti petidina juga boleh  menyebabkan usus anda berfungsi dengan lebih perlahan dari biasa.


Masalah sembelit semasa berpantang menjadi lebih tinggi sekiranya;


1) Melalui kelahiran yang menggunakan bantuan seperti forseps atau ventouse;
2) Pernah melahirkan bayi sebelum ini;
3) Ibu mengambil pil zat besi atau ubat antidepresi, yang kedua-dua boleh menyebabkan sembelit;
4) Ibu mendapat jahitan.


Kenapa sembelit berlaku selepas kelahiran?


Ibu mungkin mendapati bahagian antara anus dan perineum terasa kebas. Ia berpunca dari saraf di dalam dan mengelilingi vagina yang telah longgar akibat kelahiran. Ini bermakna ibu tidak mempunyai sensitiviti sangat di tempat tersebut apabila menggerakkan usus untuk pertama kali.

Perasaan takut juga membuatkan ibu rasa lebih tak selesa. Cubalah alihkan perhatian dengan membaca buku atau majalah semasa di dalam tandas.

Sebenarnya ibu tidak akan mengoyakkan jahitan atau merosakkan sesuatu dengan menggerakkan usus. Adalah lebih memudaratkan jika ibu tidak ke tandas sebab konstipasi akan melonggarkan lantai pelvis ibu sendiri.

Maklumat ini saya ambil dari babycenter. Sekiranya nak tau lebih lanjut boleh klik link tersebut ye.





Saya amalkan set berpantang shaklee untuk anak kedua. Anak pertama tak kenal shaklee lagi. Alhamdulillah, untuk anak pertama dan anak kedua saya takde mengalami masalah sembelit semasa berpantang seperti ibu ni.

Sebabnya anak pertama saya czer, jadi tak takut untuk ke toilet. Berbeza dengan anak kedua, masuk hari ketiga teringat mak cakap cuba buang air besar dari awal. Nanti dah masuk hari ke tujuh sembelit pulak. Saya pun cuba ke toilet walaupun tak ada rasa nak membuang. Alhamdulillah, ia agak mudah walaupun ada rasa sakit sikit. Almaklum 3 hari tak membuang, najis pun dah keras. Saya biasa setiap hari membuang.

Dan bermula dari hari tu tiap-tiap hari saya ambil ostematrix. Najis jadi lebih lembut. Masa di toilet jadi singkat. (teringat ada orang cerita dia membuang sambil berdiri sebab takut koyak. Terkejut tau).

Seperti ibu muda ni, saya pun amalkan ESP, Zinc, Vitamin C, Vitalea, Bcomplex dan Ostematrix. Cuma pada awalnya saya agak culas untuk makan kesemua vitamin ini. saya ceritakan masalah saya pada member saya. Dan selidik punya selidik, akhirnya terbocorlah rahsia yang saya tak amalkan vitamin ni secara konsisten dalam tempoh berpantang.


Selepas mendengar penerangan beliau, saya cuba amalkan set berpantang shaklee secara konsisten. Alhamdulillah, luka terasa semakin sembuh. Sakit di gunting semakin hilang. Yang penting tiada sembelit langsung.




Anda ingin sama-sama merasai nikmat berpantang tanpa sembelit?
Saya sedia membantu anda. KHIDMAT RUNDINGAN SAYA ADALAH PERCUMA.



Untuk Order dan Konsultasi :

Yuzaine Samilan 

0192648121 
SID: 865477 
ig: @beautifulsyrup 
fb: Yuzaine Samilan
fbpage: Rahsia Keluarga Sihat

Popular posts from this blog

Khasiat Vitamin C Untuk Kecantikan Kulit Wajah

Betulke Supplement Shaklee Berbeza dengan Supplement Lain di pasaran

Makanan Terbaik Untuk Jantung Yang Sihat