Tanda-tanda Dan Rawatan Gastrik

Gastrik adalah penyakit perut di mana ia dibahagikan kepada 2 jenis iaitu

❶Gastritis : Keradangan lapisan mukosa yang melapik dinding perut [ Sakit perut ketika lapar]
❷ Ulser perut/ peptik : Berlaku pada lapisan sel yang lebih dalam (lebih teruk berbanding Gastritis) [Sakit perut selepas makan]

Sel perut menghasilkan asid hidroklorik (pH 1- pH2) berfungsi untuk menserna makanan. Manakala sel perut menghasilkan lapisan mukosa (lapisan pertahanan) sebagai pelindung daripada kesan asid hidroklorik.

Rembesan asid hidroklorik bermula apabila ada makanan ingin dicernakan.  Apabila tiada keseimbangan dalam kuantiti rembesan asid hidrolorik (kuantiti rembesan terlalu banyak)  akan menyebabkan kekuatan lapisan pertahanan menjadi lemah. Lapisan pertahanan yang lemah menyebabkan ulser berlaku kerana asid hidroklorik telah sampai ke lapisan dan menyebabkan keradangan.




Tanda-Tanda Gastrik

✅ Sakit perut (pada bahagian atas perut atau abdomen)
✅ Rasa senak, berangin atau pedih
✅ Rasa tidak selesa
✅ Kembung, sendawa berulang kali dan kerap kentut selepas makan
✅ Rasa mual (loya) dan muntah
✅ Hilang selera makan
✅ Berat badan turun (peringkat teruk)

Pada peringkat kritikal, Ulser Perut akan menyebabkan pendarahan. Ia boleh dilihat dalam 2 bentuk:
① Najis menjadi hitam seperti tar
② Muntah mengandungi darah atau warna gelap seperti kopi


Rawatan semulajadi

Penjagaan pemakanan dan amalan gaya hidup sihat dapat mengurangkan masalah gastrik. Antara yang boleh dilakukan ialah:

✔️ Berhenti merokok
✔️ Berhenti minum minuman beralkohol
✔️ Amalkan pemakanan sihat
✔️ Makan secara teratur
✔️ Makan dalam kuantiti sedikit tetapi kerap
✔️ Kurangkan makanan berempah, pedas dan masam
✔️ Kurangkan pengambilan minuman berkafein dan berkarbonat
✔️ Minum susu kerana sifatnya yang beralkali mengurangkan keasidan perut
✔️ Kurangkan pengambilan makanan berangin


Cadangan Supplemen Untuk Merawat Gastrik

1) Energizing Soy Protein- ESP

ESP merupakan sumber protein terbaik daripada kacang soya. Sifat kacang soya beralkali tinggi menjadikan ia sesuai dalam meneutralkan keasidan di dalam perut. Nutrien protein yang terkandung di dalam ESP juga sangat membantu membina sel-sel badan yang baru bagi menggantikan sel-sel lama yang telah rosak akibat dihakis oleh asid hidroklorik semasa proses pencernaan makanan berlaku.

Soya shaklee

2) Ostematrix

Pesakit adalah digalakkan mengambil susu ataupun kalsium kerana ia bersifat alkali dan mampu meneutralkan asid di dalam perut.

ostematrix


3) Peppermint Ginger Plus

Peppermint Ginger Plus mengandungi herba asli, pudina, halia, jintan hitam dan jintan manis untuk memberikan rasa nyamaan dan melegakan ketidakselesaan perut. Ia boleh dihancurkan dan dicampur dengan air panas untuk minuman herba semulajadi.


herba untuk gastrik



Testimoni 1




Testimoni 2



Testimoni 3




Testimoni 4

"Selepas amik ESP 4 jar mcm x caya je.....yg pnting kolestrol, gastrik semua hilng penyakit tu jerwat xde....alhamdulillah....Sekrg still mnum lgi ESP"


Testimoni 5  

 KLIK UNTUK TONTON



Sengsara Gastrik Kronik 10 Tahun Terubat Secara Tak Sengaja? Biar Betul... from iReach HD on Vimeo.
Testimoni 6

"Kalau saya tahu ESP boleh membantu merawat gastrik, awal2 lagi saya amalkan secara konsisten....baru2 ni saya kene gastrik yang agak kronik....saya mmg dah lama kene gastrik hampir 10 tahun.... hari yang saya sakit tu mmg sampai jd cam udang la....pastu sy google2 (nasib HP ada mobile internet) nak cari penawar sakit ni...jumpa plak peranan ESP ni utk gastrik, kebetulan ada ESP dalam almari tu yang saya guna skjp2, tekad amik ESP (paksa diri tu bangun) minum ikut arahan, dan esoknya dah kurang daan sekarang ni dah hilang terus sakit gastrik (selalunya kalau makan ubat hampir 5 hari baru ok! ) TQ Shaklee"






Untuk Order Sila Hubungi:

Yuzaine Samilan 
0192648121 
SID: 865477 
ig: @beautifulsyrup 
fb: Yuzaine Samilan
fbpage: Rahsia Keluarga Sihat

Popular posts from this blog

Khasiat Vitamin C Untuk Kecantikan Kulit Wajah

Betulke Supplement Shaklee Berbeza dengan Supplement Lain di pasaran

Makanan Terbaik Untuk Jantung Yang Sihat